Energie vergelijken?

Postcode Huisnummer

Energie 9 procent duurder in 2012

Per januari 2012 is elk huishouden gemiddeld per maand aan gas en elektriciteit 156 euro kwijt. Dat is 13 euro meer dan in 2011. Stijging leveringskosten: De hogere energierekening komt voornamelijk door de stijging van de leveringskosten voor gas met 9 euro. De leveringskosten hangen voor een deel af van de olieprijs, die in 2011 sterk is gestegen. Doordat energie vaak vooraf wordt ingekocht, komt deze stijging van de olieprijs nu pas sinds januari 2012 in de energietarieven tot uiting. Ook de hogere transportkosten en de energiebelasting droegen bij aan de stijging van de energierekening.

Prijs energie stijgt ruim driemaal zoveel t.o.v. goederen en diensten
In de afgelopen 15 jaar zijn de energieprijzen ruim drie keer zo hard gestegen als de prijzen van andere goederen en diensten. De energieprijzen zijn in januari 2012 bijna 120 procent hoger dan vijftien jaar geleden, de consumentenprijsindex (CPI) nam tussen januari 1997 en januari 2012 met 35 procent toe. Daarom zal ergens anders op bespaard moeten worden. Zo kun je overstappen van energieleverancier of goedkoper en duurzamer gaan leven.

De A15 moet nationaal en internationaal hét voorbeeld worden voor duurzame mobiliteit met de meest innovatieve en duurzame mobiliteits- en energietechnieken. Nederland loopt meestal niet voorop met duurzame initiatieven, maar volgens Tjerk Wagenaar, directeur van Natuur & Milieu wordt de A15 een ‘elektrisch walhalla’. Veertigduizend mensen gaan rijden in elektrische auto’s op groene stroom die langs de snelweg is opgewekt. Milieudefensie, Natuur & Milieu, Athlon Car Lease, The New Motion en de Postcode Loterij willen elektrisch rijden op écht groene energie een stevige impuls geven. Daarom zetten ze hun schouders onder het project ‘Drie keer groener: duurzame energiesnelweg A15′.

Lint van zonnepanelen
De snelweg loopt van Nijmegen naar Hoek van Holland, door de Betuwe, het Rivierenlandschap, het Groene Hart, langs de Drechtsteden en Rotterdam. De partijen zorgen voor een zichtbaar lint van zonnepanelen op de geluidschermen en op de daken van (boeren-)bedrijven langs de A15. Daarnaast moet de ontwikkeling van windparken langs de snelweg en in Rotterdam voor voldoende stroom zorgen om de elektrische auto’s op te laden. Ook zullen elektrische deelauto’s worden aangeboden aan zelfstandige ondernemers en bedrijven in het gebied rond de A15. Deze auto’s zijn voor zakelijk gebruik inzetbaar en onderling uitwisselbaar. Daarnaast krijgen gezinnen een aantrekkelijk aanbod om een elektrische auto uit te proberen die rijdt op groene stroom. De initiatiefnemers hopen met het project niet alleen de acceptatie en introductie van elektrische auto’s te versnellen, maar ook de publieke en politieke betrokkenheid te vergroten voor de ontwikkeling van windenergie en andere schone energievormen langs (snel)wegen.