Spoedaanvraag energie doen
Het kan zijn dat je wordt afgelosten van gas en stroom door jouw huidige energieleverancier. Bijvoorbeeld door een betalingsgeschil? Het handigste is om dit met de huidige aanbieder op te lossen zodat je gewoon weer de beschikking hebt over elektriciteit en warm water. Maar in sommige gevallen lukt dat simpelweg niet. Op deze pagina lees je daarom meer informatie over de mogelijkheden van de zogenaamde energie spoedaanvraag.
Wanneer wordt ik afgesloten van gas en licht?
In het geval van een betalingsachterstand kan jouw energiemaatschappij jou helemaal afsluiten van gas en stoom. Je krijgt hierover altijd eerst bericht. Dit noemen we ook wel een “bericht einde levering”. Hierop die je als consument binnen 10 dagen op te reageren. Je kunt een oplossing zoeken met de huidige leverancier, maar je kunt ook een spoedaanvraag indienen bij een andere leverancier. Doe je helemaal niets? De netbeheerder zal je 20 dagen nadat je het “bericht einde levering” ontvangen hebt helemaal afsluiten van gas en elektra.
- Iedereen dient zijn gas- en stroomrekening op tijd te betalen
- Mocht dit door omstandigheden niet lukken dan ontvang je bericht van je huidige energieleverancier
- Je hebt vervolgens 10 dagen de tijd om een oplossing te zoeken met de huidige leverancier
- Lukt dit niet? Dan kan je een spoedaanvraag doen bij een andere maatschappij
Met spoed een nieuwe energieleverancier kiezen
Als je een spoedaanvraag doet bij een nieuwe energieleverancier, zal de nieuwe aanbieder je niet zomaar accepteren. Vaak moet je voldoen aan een bepaalde waarborgsom. Op die manier heeft de nieuwe maatschappij enige garantie dat je de toekomstige rekeningen wel kunt betalen. Deze waarborgsom verschilt per maatschappij. Het goedkoopste ben je uit bij GreenChoice en Oxxio. Hier betaal je een waarborgsom van €400,00 voor gas en stroom. Een partij als VanDeBron is een stuk kritischer. Hier betaal je een waarborgsom van €400 voor gas en €400 voor stroom.
Bij welke energiemaatschappijen kan ik een spoedaanvraag doen?
In Nederland kan je bij de meeste energieleveranciers wel met spoed terecht. Wel verschillen de voorwaarden per aanbieder. Je betaalt de genoemde waarborgsom. Bovendien kan je zo’n spoedaanvraag vaak niet online doen. Hiervoor dien je te bellen met de betreffende leverancier. Zie ook onze informatie pagina over de opzegvergoeding en optie tot verlengen.
| Maatschappij | Spoedaanvraag mogelijk? | Waarborgsom |
| Greenchoice | Ja | €400 |
| NLE | Nee | €180 |
| Oxxio | Ja | €400 |
| Energiedirect | Ja | €750 |
| Essent | Ja | €800 |
| Qurrent | Ja | €800 |
| E.ON | Ja | €800 |
| VandeBron | Ja | €800 |
| Delta | Ja | €600 |
| Eneco | Ja | €400 |
| Electrabel | Ja | €900 |
| Engie | Nee | €900 |
| Pure Energie | Nee | €600 |
| Vattenfall | Nee | €350 |
| Budget Energie | Nee | €400 |